Bibliotheek,  Ondernemen,  Ontwikkeling

Ahilik en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door Abdulwahid Van Bommel

Maatschappelijk verantwoord ondernemen [betekent] dat we naast het streven naar winst (prosperity) ook rekening houden met het effect van onze activiteiten op het milieu (planet) en dat we oog hebben voor menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf (people). Het gaat er om een balans te vinden tussen people, planet en prosperity. Deze definitie is voortgekomen uit de huidige uit zijn evenwicht gebrachte verhouding tussen die drie p’s.

Ahilik is in een andere tijd ontstaan maar heeft dezelfde potentie en bereik. Ahi Evran (1171-1261) haalde probleemjongeren uit hun milieu en stuurde ze bij. Volwassenen en jongeren die door de samenleving als vuil werden behandeld en ver onder het minimumloon werk moesten verrichten, bood hij voor een periode een andere omgeving. Door de directe koppeling van theorie en praktijk bracht Ahi Evran een maatschappelijke ommekeer in Anatolië teweeg.

Lees hier het artikel.